Osallistuminen kilpailuun näytti epävarmalta, koska pian sarjan lämmittelykisan jälkeen pyörän linkusta löytyi vikaa. Onneksi Ride Moren Mikko pitää huolen omistaan ja takuuvaihto sujui todella kivuttomasti, ilman turhia odotteluja. Kiitos Mikko!
![]() |
Kyllä kelpaa droppailla, kun on ehjä runko alla. Kuva: Samu Nisula |
Jotta kisaa edeltävä viikko ei kuitenkaan olisi ollut liian stressitön, ikävä kurkkukipu kiusasi varsinkin aamuisin ja pelkäsin sen kehkeytyvän kunnon flunssaksi viikonloppuun mennessä. Lauantaina olo kuitenkin oli muuten terve, joten päätin lähteä kokeilemaan, miten kurkkukipu reagoi rasitukseen.
Järvenpäätä lähti tällä kertaa edustamaan kolme henkeä, minä, Jori ja Joona. Jorille enskakisat ovat jo tuttua hommaa, mutta Joona oli ensimmäistä kertaa mukana. Pakkauduimme lauantaina japanilaiseen tilaihmeeseen, joka tuttavallisemmin Yariksena tunnetaan ja olimme hyvissä ajoin paikan päällä. Aina jotain unohtuu ja tällä kertaa se oli buffi kaulasta. En halunnut ärsyttää kurkkukipua turhaan ja pohdin jo juustoisten boksereiden kietaisemista kaulaan, mutta päädyin lopulta vähärasvaiseen ketjurättiin. Hoidimme hetimiten ilmoittautumisen pois alta ja lähdimme tutustumaan erikoiskokeisiin.
Eikä ollut edes ahdasta |
Koska Messilä on Järvenpäästä katsoen ihan vieressä, yö vietettiin kotona. Ääneni oli yön aikana muuttunut entistäkin seksikkäämmäksi ja sisälsi vivahteikkaita, murrosikäisen pojan repertuaariin sopivia äkillisiä taajuusmuutoksia. Olo ei muuten poikennut lauantaista, joten Yaris pakattiin taas ja paikalla oltiin hyvissä ajoin. Lämmittelystrategiana oli ajaa EK 1/5/9 kerran rauhallisesti läpi ennen ajajakokousta. Joona ehti pätkälle ensimmäisenä, Jori perässä ja minä lähdin venyttelyjen ja jalkojen heiluttelujen jälkeen viimeisenä radalle. Yllätys oli hienoinen, kun Jori patsasteli pätkän hiekkatieosuudella. Vaihtajankorvake oli vääntynyt ja vaihtaja tuhannen säpäleinä. Varaosia ei siihen hätään löytynyt, joten Jorin kisa oli ohi ennen kuin alkoikaan.
![]() |
Kuuluuko ton ketjun olla tollai löysällä? |
Kerroin viime vuoden SM2, eli Laajavuoren kisaraportissa EK 7:n kivikossa nilkkansa nyrjäyttäneen ohittamisesta. Kuinkas sattuikaan, meillä oli näissä kisoissa lähekkäiset lähtönumerot ja taitoimme ensimmäisen kierroksen kimpassa. Nilkan nyrjähdys olikin osoittautunut pohjeluiden murtumaksi! Tuloksista päätellen toipuminen on sujunut hyvin. Kiitos hyvästä seurasta!
Kivikkoa EK 2:lla. Kuva: Kosti Koistinen |
EK 4/8:n siirtymä kulki aivan Iso Tiilijärven rantaa pitkin ja rinne vietti jyrkästi kohti vettä. Toisen kierroksen jälkeen valitsin eräässä polunhaarassa rannan puoleisen, alemman polun, kun olisi kannattanut ottaa vähän ylempänä kulkeva polku. Pysähdyin odottamaan, että pari perässä tullutta polkisivat yläpolkua ohi, jotta voisin kammeta itsenikin sinne. Kohdallani toinen heistä horjahti, asetti toisen jalkansa alarinteen puolelle, toisen vaakatasoon pyöränsä päälle ja lähti selkä edellä kaatumaan kohti minua. Olisihan se ollut katsojille viihdyttävää, jos olisimme miehekkäästi toisiamme halaten kierineet järveen, mutta koska kameroita ei ollut kuvaamassa, avustin kanssakilpailjan tasapainoa parilla reippaalla tönäisyllä ja säilyimme molemmat kuivina.
Lopulta koitti EK 9, se EK 1:n bonusveto. Satula alas ennen lähtöä ja radalle. Jee, kivaa polkubaanaa, droppi, kolme kallistettua mutkaa, rinnettä alas ja hiekkatiellä sitten kaikki irti! Tai no, ketjut paikoilleen ensin ja kas, hissitolppahan on ylhäällä. Eikä tietenkään jää alas. Ja satula ylhäällä loppukivikot maaliin. Pitihän sen tunnelman vähän latistua viimeisellä EK:lla.
![]() |
Paljon mukavampaa silloin, kun satula ei töki massuun. Kuva: Samu Nisula |
Viimeisen pätkän teknisistä murheista huolimatta Messilän kisoista jäi hyvä fiilis. Hissittömyys ei minua haitannut oikeastaan yhtään, vaikka se teki kisasta rankemman. Matkaa mittariin tuli 30 km ja aikaa paloi taukoineen 4 h 20 min, joista 18 min 59 s pätkillä. Se riitti jaettuun 41. sijaan. Viimeisen pätkän ongelmiin paloi noin 10 sekuntia, jotka olisivat antaneet pari sijaa paremman tuloksen.
Joona avasi enduro-uransa kopaten viidennen sijan hardtail- eli jäykkäperäisten pyörien luokassa. Siitä on hyvä jatkaa!
![]() |
Joona oli yhtä hymyä EK 4:llä. Kuva: Samu Nisula |
Sää oli mainio, pätkät loistavia, enkä kaatunut kertaakaan! Kisapäivänä ainakaan. Ehkä osittain siksi jäi olo, etten puristanut tarpeeksi ja touhu oli enemmän nautiskelua kuin kovaa kilpavääntöä. Mutta koska Messilän kisat ovat perinteisesti menneet minulla pannutteluksi ja huonoksi ajoksi, tavoite olikin ottaa kisa nautiskelun kannalta ja siinä onnistuin. Iso kiitos EBAlle ja kaikille pätkiä linjaamassa ja siivoamassa olleille!
Seuraavat SM-sarjan kisat ovat 13.-14. kesäkuuta Himoksella. Sielläkään eivät hissit pyöri. Lisämausteena molempina päivinä ajetaan kilpaa ja pätkien harjoittelu on kielletty ennen lauantaiaamupäivää! Tiedossa on siis todella mielenkiintoiset kisat. Ennen Himosta jalkoja olisi tilaisuus avata Laajavuoressa 6.6. pidettävässä Riding JKL Classic -tapahtumassa.
No comments:
Post a Comment